وبلاگ شخصی مسعود صدیقی

طبقه بندی موضوعی

زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب

جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵ ب.ظ

در این مطلب، خلاصه‌ای از برنامه‌نویسی تحت وب بیان می‌شود. برای این امر از کتاب آموزش کاربردی جاوااسکریپت نوشته آقای احمد بادپی استفاده می‌کنم. همانطور که می‌دانید کامپیوترهای موجود در شبکه اینترنت را به دو دسته اصلی تقسیم می‌کنند: کامپیوترهای کاربر (Client) و کامپیوترهای سرور (Server). زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب نیز به دو دسته تحت کاربر و تحت سرور تقسیم‌بندی می‌شوند.

زبان‌های تحت کابر، زبان‌هایی هستند که به‌وسیله مرورگر و فقط بر روی کامپیوترهای کاربر اجرا می‌شوند. در وافع برای اجرای این گونه زبان‌ها نیازی به سرورها نیست. زبان‌هایی مثل HTML و CSS از این دسته هستند. از این زبان‌ها معمولا به تنهایی برای ایجاد سایت‌هایی با محتوای ثابت که اصطلاحا به آنها سایت‌های ایستا گفته می‌شود، استفاده می‌شود.
در مقابل این زبان‌ها، زبان‌های تحت سرور وجود دارند که برای اجرا نیاز به سرورها دارند. این گونه زبان‌ها امکان برقراری ارتباط با پایگاه داده را دارند. زبان‌های PHP و ASP در این گروه جای می‌گیرند. از این زبان‌ها برای ایجاد سایت‌هایی با محتوای پویا که اصطلاحا به آنها سایت‌های پویا گفته می‌شود، استفاده می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی