وبلاگ شخصی مسعود صدیقی

طبقه بندی موضوعی

اعتماد به نفس و عزت نفس

يكشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰ ب.ظ

پنج‌شنبه هفته پیش در کارگاهی آموزشی با عنوان اعتماد به نفس، شرکت کردم. جلسه خوبی بود و مطالبی آموختم که به بیان برخی از آنها که به یاد دارم، میپردازم. اولین نکته‌ای که  مطرح شد، تفاوت بین اعتماد به نفس و عزت نفس بود. اعتماد به نفس، یعنی توانایی انجام کاری و مختص به حوزه است و می‌توان گفت همه دارند. اما عزت نفس، داشتن حس خوب نسبت به خود است یعنی خود را دوست بداریم. شایان ذکر است، عزت نفس بیشتر در کودکی شکل می‌گیرد.

دومین نکته اینکه نداشتن عزت نفس، دلایل شخصیتی و محیطی دارد. از موارد شخصیتی می‌توان به تلاش برای عالی بودن و خود‌شیفتگی اشاره کرد.

مورد سوم، کمال‌گرایی در افراد است که این نیز بر دو نوع است: سالم و ناسالم. در کمال‌گرایی سالم، فرد روی کار خود تمرکز دارد و این مثبت است. اما در نوع دوم، فرد کمال‌گرا به دنبال راضی کردن دیگران است نه لذت بردن خود و مدام به ذهن‌خوانی دیگران میپردازد که در نتیجه این نوع کمال‌گرایی منفی است. از آثار کمال‌گرایی می‌توان به اهمال‌کاری اشاره کرد زیرا که فرد می‌خواهد بهترین را انجام دهد و مدام کار را عقب می‌اندازد.

مورد چهارم، ترس اجتماعی بود که بر دو نوع است: عملکردی و منتشر. آنطور که من متوجه شدم در عملکردی، فرد از انجام عملی در جمع مثلا سخنرانی ترس دارد. در حالیکه در نوع منتشر، فرد حتی از حضور در جمع ناراحت است.

اما مورد پنجم که برایم خیلی جالب آمد، درمان ترس است. ترس درمان ساده‌ای دارد و آن مواجه با ترس است.

نظرات (۳)

  • سروش شهباز نسب
  • سلام
    خیلی کاربردی مفید
    به منم سر بزن
  • فریبا صدیقی
  • سلام خیلی جالب بود من هم عزت نفس ندارم و هم به دنبال کمال گرایی منفی
    خوب بود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی