وبلاگ شخصی مسعود صدیقی

طبقه بندی موضوعی

عشق

جمعه, ۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۳۵ ب.ظ

با خود گفتم اولین مطلب در سال جدید چه باشد؟! عشق به ذهنم آمد. به‌راستی عشق چیست؟ عاشق کیست؟ به قول یکی از آشنایان، عشق کلمه آشنای غریب است و چه زیبا گفت.

عشق از دید علمی، دارای سه ضلع است. و هرگاه این سه ضلع در کسی شکل بگیرد، می‌تواند بگوید عاشقم. ضلع هیجانی، ضلع شناختی و ضلع رفتاری. در ادامه هر ضلع را به‌صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

(1) ضلع هیجانی: این ضلع همان میل و اشتیاق است، همان جذابیت جسمی و جنسی معشوق برای عاشق. این ضلع در ابتدای روابط قوی است ولی با گذشت زمان عادی می‌شود و اگر دو ضلعی که در ادامه خواهیم گفت نباشند، رابطه به‌شدت کمرنگ و سست می‌شود و شاید در نهایت از بین برود.

(2) ضلع رفتاری: همان صمیمیت بین طرفین است، اینکه عاشق احساس نزدیکی عاطفی با معشوق داشته باشد. مثلا رازهایش را به معشوق بگوید. خودمانی بخواهم بگویم عاشق بتواند پایش را در این رابطه دراز کند و حرفش را راحت به معشوق بگوید. پایه صمیمیت، شباهت طرفین نیست! بلکه احترام و تفاهم است.

(3) ضلع شناختی: همان پذیرش و تعهد طرفین است، عاشق باید وفادار باشد و بماند. این ضلع خیلی خیلی مهم است ولی به عناوین مختلف سعی در تضعیف و حتی نادیده گرفتن آن می‌شود. به‌طور مثال فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود و شبکه‌هایی که در ظاهر هدفی جز سرگرم کردن مردم و به‌ویژه نسل جوان ندارند، از صبح تا شب پخش می‌کنند تا حساب‌شده این ضلع را تضعیف کنند.

در پایان تأکید می‌کنم برای یک عشق کامل و یک عاشق واقعی، وجود هر سه ضلع لازم است. این سه ضلع باید در تعادل باشند. امیدوارم این مطالب که برای من جالب بود، برای شما خوانندگان عزیز هم جالب و مفید باشد.

 

  • مسعود صدیقی

عاشق

عشق

معشوق

نظرات (۲)

عشق زیباترین کلمه زندگی
عیدتون مبارک دوست داشتید به منم سر بزنید افتخاریست
خوب بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی