وبلاگ شخصی مسعود صدیقی

طبقه بندی موضوعی

خانواده سالم

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰ ب.ظ
خانواده، اجتماعی کوچک و در عین حال بسیار مهم است. در فرهنگ ایرانی، خانواده جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مطلب به ویژگی‌های یک خانواده سالم اشاره خواهیم کرد. گفتیم سالم، پس لازم است تأکید کنیم که سلامتی چیزی بیشتر از نداشتن بیماری است. قطعا خوانندگان عزیز هم‌اکنون ویژگی‌هایی را که در ادامه می‌آید، در ذهن دارند.

1) تعهد: یکی از مهمترین ویژگی‌های یک خانواده سالم است. همان مؤلفه‌ای که متأسفانه و البته برنامه‌ریزی شده، از سوی برخی رسانه‌ها (که ظاهرا هدفی جز سرگرمی ندارند) سعی در تضعیف و از میان بردن آن می‌شود! شایان ذکر است، تعهد در جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. 
2) احترام: همه اعضای یک خانواده حتی بچه خانواده دارای احترام هستند.
3) دلگرمی: اعضای یک خانواده سالم در تمامی زمان‌ها به یکدیگر دلگرمی می‌دهند. تمام زمان‌ها، مواقع شکست را نیز شامل می‌شود و این تفاوت دلگرمی با تشویق است. چراکه تشویق برای موفقیت‌ها در نظر گرفته می‌شود ولی فردی از یک خانواده که در زمینه‌ای مثل تحصیلی، عشقی، مالی و ... دچار شکست شده است نیز باید مورد توجه و دلگرمی دیگر اعضا قرار بگیرد. به‌عبارتی این وجود تک‌تک اعضاست که شایسته دلگرمی است.
4) ارتباط مؤثر: یعنی پیام‌های اعضای یک خانواده برای یکدیگر روشن و صریح است و در نتیجه سوءتفاهمات اندک است.
5) نقش‌ها و وظایف هر یک از اعضای خانواده تعریف شده و مشخص باشد: برای این مورد مثالی می‌آوریم. فرض کنید پسر نوجوان خانواده شب دیر به منزل می‌آید، باید مشخص باشد چه کسی از او توضیح بخواهد. در مواردی یا فردی برای این کار نیست یا فردی که وظیفه‌اش نیست دخالت می‌کند.
6) انسجام و همبستگی تیمی برای حل بحران‌ها و استرس‌ها: در طول زندگی بحران‌هایی برای کل خانواده پیش می‌آید، مثلا بحران مالی که با همبستگی تیم می‌تواند رفع شود و یا بحرانی مثل ناباروری که با انسجام و همبستگی باید مدیریت شود.
7) تعادل بین احساس تنهایی و با هم‌ بودن: بعضی افراد برای رفع تنهایی ازدواج می‌کنند، غافل از اینکه تنهایی بخشی از وجود انسان است.
8) ایجاد هیجان‌های مثبت برای اتفاقات مثبت: برای رسیدن به هدفی باید حرکتی کرد.
     

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی